, ,

تحمل بر آزار همسایه و خوش رفتاری با او از حقوق همسایه است

و اما حق همسایه، نگهداشت اوست چون در غیبت باشد و گرامی داشت او چون به حضرت آید و یاورى بدو در هر دو حال (غیبت و حضور)، عیبى از او را پیگیرى مکن و از بدى که او راست کاوش منما که بر آن آگاه شوى و اگر به ناخواه خود و برنجى بر آن آگه شدى باید بر آ…
, ,

حق پیشنماز از زبان زینت عبادت کنندگان

و اما حق پیشنمازت این است که بدانى او سفیر میان تو و خدا و نماینده‏ات در پیشگاه پروردگار توست و از جانب تو سخن گوید و تو از جانب او سخن نگویى و براى تو (خدا را) بخواند و تو براى او نخوانى و براى تو درخواست کند و تو براى او درخواست نکنى و (…
, ,

گریه نکردن حتی باروضه نشانه قساوت قلب نیست

نمی خواهیم بگوییم گریه و زاری بد است یا حال نیست آن ها خوب است اما کسی که در روضه ای شرکت می کند و گریه نمی کند نمی توانیم بگوییم عبد خوبی نیست و قساوت قلب دارد و اگر خودمان هم این طور هستیم نباید از خودمان نا امید باشیم. هر علمی که برای ما حا…
, ,

رسول الله اسوه حسنه

  آدم بزرگواری که حدود ۷۰۰ سال است افکارش در عالم حکومت می کند و اهل معرفت است، می گفت: (من از وقتی متوجه شدم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حد کمال است دریافتم که باید اعمالم را بر اعمال و سیره ایشان منطبق کنم، لذا هیچ کاری را نشد که از…
, , ,

مراتب طهارت

علاوه بر استغفار آدم باید همیشه با طهارت و با وضو باشد. آدم که با وضو بود با طهارت است. طهارت از این جا شروع می شود. ما انواع طهارت داریم: 🍂 طهارت بدن 🍃طهارت فکر 🍂طهارت خیال 🍃طهارت قلب، عقل، روح، سرّ، خفی، اخفی. طهارت بدن یعنی داشتن وضو یا غسل…
, , ,

خدایا مرا ببخش

استغفرالله یعنی خدایا مرا ببخش و اتوب الیه یعنی من به سوی تو برگشتم یعنی می خواهم به (لا اله الا الله) برسم.
, , ,

استغفرالله ربی و اتوب الیه

اگر آدم به این اسباب که در عالم است و جلوگیر آدم است و اله آدم است و نمی گذارد خداوند تبارک و تعالی را مشاهده کند، این ها همه سد است و با این توجه اگر بگوییم (و اتوب الیه)دروغ می گوییم. لذا بعضی از بزرگان جرات نمی کنند (و اتوب الیه)بگویند، ف…
, ,

عالم نمود خداوند

عالم آیه خداوند است، یعنی نمود اوست.
, ,

شرک ممنوع

تا خداوند در فکر آدمی باشد شیطان که باعث شرک می شود جرأت نمی کند بیاید. بعضی ها می گویند اگر خدا می خواست به ما توفیق داده بود و یک چیزهایی برای توجیه خودشان می گویند و در جهنم می مانند. آن ها از شیطان و شیطان از آن ها راضی است. سرحکمت  …
, , , ,

ظاهرشدن کل الغنی

اگر خدا دارایی آدم باشد که عبارت از حقیقت باشد، این دارایی مطلق است، و غنا پیدا می کند و کل الغنی در او ظاهر می شود.
, ,

سنت النبی

  وقتی ما مقصدمان همان مقصد انسان کامل است در حرکت نیز باید همان طور حرکت کنیم که او کرد. پس ما باید روزی هفتاد مرتبه استغفار داشته باشیم.  …
, ,

عینیت عبد

ما نمودیم، خدا نیستیم منتهی ما نمود خداوند تبارک و تعالی یعنی آن هستی بی نهایت هستیم نه نمود زمین و آسمان و بکر و خالد و پیغمبر و امام. ما باید نمود آن حقیقت الحقایق شویم.…
, ,

القلب حرم الله

بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام می فرماید: القلب حرم الله فلاتسکن فی حرم الله غیره) القلب حرم الله. (ال) استغراق است. یعنی کلِ قلب، کلِ قلب، یعنی قلبِ محیطِ به همه عالّم. پیامبرصلی الله علیه وآله محیط به قلب ها می باشد. وهمه ق…
, ,

خانواده سنگ بنای حیات جامعه است

خانواده با وجود اینکه در اکثر جوامع مورد توجه است در جهان بینی اسلامی اهمیت و ارزش شایان توجهی به آن داده می‌شود. در این جهان بینی خانواده گروهی متشکل از افراد است که دارای شخصیت مدنی ، حقوقی و معنوی است که بر اساس نکاح (عقدی که ارتباط یا مشروعیت ار…
, ,

آیا داشتن حال علامت بر صراط بودن است؟

چنین نیست که حال نشان دهنده این باشد که انسان در صراط است و عدم حال نشان دهنده این باشد که در صراط نیست. چون انسان حال خودش را ادراک نمی کند، لذا فکر می کند حال برایش حاصل نشده است. منبع:سرّ حکمت۱ استادامامی…
, ,

حال در طول زمان و به تدریج حاصل می شود

انسان وقتی در راه علم وعمل قدم بر می دارد حتما (حال)برایش حاصل می شود اما معمولا ما (حال)را روز به روز ادراک نمی کنیم. اگر شما چند سالی را در راه علم وعمل قدم بردارید و چند سال گذشته را با امروز مقایسه کنید می بینید که حالتان تغییر کرده و وسع…
, ,

عبادت با حالات انسان چه می کند؟

بعد از گذشتن یک مدت طولانی برای انسان مقدور است که تشخیص دهد در اثر عبادت چه حالی پیدا کرده است ولی مثلا با یک بار نماز خواندن نمی شود فهمید که این نماز چه تغییری ایجاد کرده است. وقتی کسی یک نماز خواند بلافاصله نمی فهمد که این نماز با او چه کرده و ای…
, ,

مراقبت از نفس

ما مانند یک هسته هلو هستیم که می خواهیم در زمین قرار بگیریم و کم کم سر از خاک بیرون در آوریم و نهال شویم و بعد شاخه و درخت و سپس بارور شویم. کمال درخت هلو آن وقتی است که درخت هلو بارور شود. ما الان در شرک متولد شده ایم. البته این شرک، شرک بدی نیس…
, ,

شرح در توحید

  توحید یعنی نمود چیزی در چیز دیگری. یعنی نمود چیزی شدن شرح توحید یعنی وحدت برقرار کردن و افناء موجودات در حق. مانند تصویر آینه که فانی در صاحب صورت است و نمود و نمایش اوست. رجوع تصویر به صاحبش است و ارجاع او به صاحب صورت وحدت برقرار کردن بی…
, ,

معنای توحید

معنی توحید این است که هوای نفس نیست و فرمان خداوند تبارک و تعالی است.
, , ,

خاصیت عبادت ازنگاه عارف حکیم

عبادات این خاصیت را دارد که به مرور تمرین می کنیم تا از خود بیرون بیاییم.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله
, ,

صراط مستقیم

در روایات آمده است که صراط راهی است که از شمشیر برنده تر و از آتش سوزاننده تر و از مو باریک تر است. این ها همه کنایه است از این که باید در این حد مواظب خود باشیم تا بتوانیم از چنین راهی عبور کنیم. به کوچکترین چیزی می بینید که انسان سقوط می کن…
, ,

شفیع چه کسی است

در ذهن ما به اشتباه هست که شفاعت مثل پارتی بازی است. مثلاً اگر بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله صلوات فرستادیم، پیغمبر از ما شفاعت می کند. این تصور عامیانه از شفاعت است. عالم همه شفیع یکدیگر هستند. شفاعت در تار و پود عالم هست. منتهی هر چیز…
, ,

کسب حال مهم تر است یا اداراک حال؟

در اثر اعمال عبادی حتماً حال حاصل می شود، اما ادراک حال مشکل است. وقتی انسان چندین سال در راه قدم برداشت می تواند گذشته و حال خود را مقایسه کند. می تواند این چندین سال را احضار کند و همه حالاتش را مجسم کند و با مقایسه گذشته و حال بفهمد که آیا تغییر…
, ,

چرا خدا صدای دعایمان را نمی شنود؟

در این باره می فرمایند : « اگر در مفاتیح الجنان ملاحظه میکنید که نوشته شده کسی که فلان دعا را این چنین بخواند مثلا ً مریضیش شفا پیدا میکند ؛ و بعد ده ها بار دعا را خواندیم و هرگز مریضیمان شفا پیدا نکرد بدانیم کد و رمز اینگونه از فرمایشات أئمه این…
, ,

حق مولا بر برده از زبان سید الساجدین

 و اما حق کسى که به تو نعمت آزادى از بردگى داده این است : که بدانى او مال خود را در (راه آزادى) تو پرداخته و تو را از خوارى بردگى و هراس آن در آورده و به عزت آزادگى و آرامش آن رسانده و از اسارت غلامى آزادت کرده و حلقه‏ هاى (زنجیر) بندگى را ا…
, ,

ستایش عم بی حد خداوند از زبان باب شهر علم

امام علی علیه السلام: شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراکنده در هوا و حرکت مورچه برسنگ بزرگ و خوابگاه مورچگان در شب تاریک بر او پوشیده نیست و محل ریزش برگها و بر هم خوردن پلکها را مى داند. منبع:نهج البلاغه ، ص ۲۵۶ ، خطبه ۱…
, ,

رندان عالم طالب کدام مرتبه ی آخرت هستند

کسی که همت عالی دارد و طالب آخرت است به او آخرت می دهند. آخرت عرض عریضی دارد.هر کس هر درجه ای از آخرت را بخواهد به او می دهند و اگر بالاتر بخواهد بالاتر می دهند. اگر (حال) بخواهد به او حال می دهند و اگر بالاتر بخواهد بالاتر می دهند. خداوند ه…
, ,

مقصد به اندازه ی گام هایی که بر می داریم نزدیک می شود

در این دار هستی هر کس مطابق همتی که دارد و به اندازه قدم هایی که برمی دارد بهره مند می شود.در دار وجود این قانون حاکم است که همه موجودات عالم به اندازه همتشان قدم بر می دارند و به اندازه قدم هایشان به مطلوب می رسند. آیه شریفه می فرماید: (من …
, ,

عبادت برای حصول حال خودپرستی است

توحید مهم ترین اصل زندگی انسانی است؛ و موحد شدن هدف والای زندگی انسان هاست. که عبادت به عنوان یکی از مهم ترین راههای نیل به این مهم می باشد. اما باید دید کدام عبادت انسان را به سر منزل مقصود می رساند.