, ,

زندگی نامه استاد ضیایی

زندگی نامه استاد حیدر ضیایی معروف به ضیایی نوری در سال ۱۳۳۱ ه ش در روستایی به نام اوز از ییلات شهرستان نور مازندران متولد و ژس از دوران کودکی جهت تحصیلات به شهر قم هجرت فرمودند دوران ۶ ساله ابتدایی را در شهر قم در خدمت خانواده ای از بستگان پد…
,

نگاهی به زندگی‌نامه آیت الله حسن رمضانی

نگاهی به زندگی‌نامه آیت الله حسن رمضانی   آیت الله حسن رمضانی به سال ۱۳۳۶ هـ.ش در روستای قدمگاه نیشابور (استان خراسان) به دنیا آمد. پس از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان به خاطر علاقه و دلبستگی به حوزه، وارد مدرسه آیت الله العظمی م…
,

سزاوار گریه کیست ؟

حضرت علامه حسن زاده آملی سزاوار گریه کیست ؟ باید به آنانى که بر غم و اندوه باطنى خود و هر چیزى دیگر مى گریند، گفته شود که شایسته است بیشتر بر کسى که از نفس خود غافل است و در شهوات حقیر و پست و فرومایه اى که او را به بدبختى و گمراهى مى …
,

نامه حضرت علامه حسن زاده آملی به آقا زاده بزرگوارشان

نامه حضرت علامه حسن زاده آملی به آقا زاده بزرگوارشان - فرزند ارجمندم، از اکنون باید بر قدم صدق یوسف صدّیق سلام الله علیه بوده باشد که : در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است ورنه هر گبری به پیری می شود پرهیزگار     - فرزندم! خود را باش. …

دستور العملی از علامه عارف حسن حسن زاداه آملی

دستور العملی از علامه عارف حسن حسن زاداه آملی ( روحی فداه ) اگر دستورالعمل می خواهی مگر این آیه را تلاوت نکرده ای« و من اللیل فتهجّد به نافله لک عسی أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً » و مگر نشنیده ای : دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند…
,

تفاوت های فلسفه و عرفان

تفاوت های فلسفه و عرفان: "فلسفه" حرف می آورد و "عرفان" سکوت. آن عقل را بال و پر می دهد و این عقل را بال و پر می کند. آن نور است و این نار. آن درسی بود و این در سینه. از آن دلشاد شوی و از این دلدار. از آن خدا جو شوی و از این خدا خو. آن ب…

تفسیر سدره المنتهی(سوره بقره)

تفسیر سدره المنتهی(سوره بقره) در اسرار حروف مقطعه "الم"، سه حرف است به عدد جیم که چون جان است(حرف جسم و عدد اوست چه؟جان-بیت) و هریک سه حرف است که میم مسروری و آن دوی دیگر ملفوظی­اند. "الم"، الله و جبرئیل و محمد است."انا انزلناه فی…

تفسیر سدره المنتهی(سوره مبارکه بقره)

سمیع و بصیر مهمترین اسماء برای حفظ هر نظام و انتظام و گردونه ی اجتماع به طور کلی دو اسم سمیع و بصیر است، مثلا اگر کارگران مجموعه ای بدانند که رئیس ایشان به آنچه می گویند: داناست و به آنچه انجام می دهند بیناست بدون تردید مراقبتی تمام و اعتنایی فراو…

تفسیر سدره المنتهی(سوره مبارکه بقره)

تفسیر سدره المنتهی(سوره مبارکه بقره) *و إن کنتم فی ریب مّمّا نزّلنا علی عبدنا...* "اگر در آنچه بر بنده­مان فرو فرستاده­ایم در گمان­اید، پس سوره­ای همانندش آرید و گواهان­­تان را از فرو دست خدای خوانید، اگر راستگوی­اید " (بقره/۲۴) سنگسار …
,

دل عاشق به پیغامى بسازد

دل عاشق به پیغامى بسازد  علامه حسن زاده آملی:تن به دنیا دار و دل به مولا، تا نام و مونست شود و پیغام او آرامشت دهد که دل عاشق به پیغامى بسازد و حقیقت کشف این است که میان دل و دلدار حجاب نبود. جهد کن که در همه حال سرت با یار باشد نه در کوچه…
,

اثر ذکر لا اله الا الله

اثر ذکر لا اله الا الله در شب جمعه یازدهم رجب ۱۳۸۸ ه‍ ق مطابق ۱۲/۷/۱۳۴۷ ه‍ ش بر اثر مراقبت و حضور التهاب و اضطراب شدیدى داشتم ؛ تا قریب یک ساعت به اذان صبح که به ذکر کلمه طیبه (( لا اله الا الله )) اشتغال داشتم ، دیدم سر تا سر حقیقت و همه ذ…
,

حرف بی عمل را چه سود؟؟

حرف بی عمل را چه سود؟؟ علامه حسن زاده آملی: ((مردى نزد امیرالمؤ منین (علیه السلام ) آمد و بدان حضرت عرض کرد که : بلال با فلانى مناظره مى کند و الفاظ وى ملحون است و آنکس عباراتش معرب و صحیح است و به بلال مى خندد. امام فرمود: اى بنده خدا اعراب و ت…
,

عید حقیقی در کلام علامه حسن زاده آملی

عید حقیقی در کلام علامه حسن زاده آملی عید حقیقی علامه حسن زاده آملی: مدان عید آن زمانی را که بر تن نو کنی جامه بود عید آن که دور از خود نمایی خوی حیوانی مرا امشب دلی شاد است اندر گوشه غربت که می خواهد نماید هر زمان نوعی غزلخوانی …
,

نکته ای از علوم غریبه

نکته ای از علوم غریبه محمد=اسلام  و   علی=ایمان علامه حسن زاده آملی : ملفوظى على عین ، لام ، یا مى باشد. چون حروف اوایل که مجموع على است حذف شود باقى ماند ین ، ام ، ا، که عدد مجموع ۱۰۲ است و عدد ایمان نیز ۱۰۲؛ و به همین بیان ، ملفوظى محمد ب…
,

قسمتی از فرمایشات علامه حسن زاده آملی درباره خواستگاران خودشان

قسمتی از فرمایشات علامه حسن زاده آملی درباره خواستگاران خودشان حواستون رو جمع کنید. حرف بشنوید . ما به حال شما دلسوزیم. کار به کار شما نداریم. تکلیف ما این است(هدایت و ارشاد) .ما از شما همچین نیست که ضعیف تر بوده باشیم. در این صحرای خدا نون …
,

شرط تشرف به حضور حضرت بقیه الله الاعظم

شرط تشرف به حضور حضرت بقیه الله الاعظم علامه حسن زاده در دروس شرح اشارات در شرح نمط هشتم می فرمایند:  یکی از اساتید بزرگوارمان- خدا رحمتش کند- محاسبات حروفی و جفری داشتند. می فرمود: سوال کردم که چگونه باید حضور حضرت بقیه الله تشرف یافت؟ بعد گفت ک…
,

نامه ای است به یک دوست

نامه ای است به یک دوست که توسط حضرت آیت الله حسن زاده آملی به رشته تحریر درآمده و در آن مباحث بنیادین معرفت توحیدی، معرفت نفس و خودسازی و راهکار عملی خودسازی مطرح گردیده است   معرفت توحیدی مصحف کریم را گشودیم سوره یوسف از زبان حضر…
,

اشعار شقشقیه

شقشقیه بسم الله الرحمن الرحیم علامه حسن زاده در اشعار شقشقیه خویش نکات عجیبی را به شعر اورده اند. در بخشی از این ابیات می خوانیم:                                        به کتمانی نهان تر از نهانی به سر آورده ام طی منازل ول…
,

استاد صمدی آملی در عبارات علامه حسن زاده آملی

استاد صمدی آملی در عبارات علامه حسن زاده آملی حضرت علامه حسن زاده آملی در کتاب ((در آسمان معرفت ص ۲۴ )) درباره انواع شاگردان حاضر در دروس علامه طباطبایی قدس سره می فرمایند: ((جمعی را فقط حظ توفیق حضور بود و فریقی را نصیب اطلاع به صورت اصطلاحات…
,

تفسیر سدره المنتهی(سوره مبارکه حمد)

تفسیر سدره المنتهی(سوره مبارکه حمد) علامه حسن زاده (حفظه الله) به بسم الله الرحمن الرحیم است            کنوزی کان الف و لام و میم است   نقطه باء «بسم الله الرحمن الرحیم» وبدان که فواتح سور قرآن یعنی همان حروف مقطعه، پس از حذف مکر…
, ,

امر الهی

آدمی، تنها زمانی آدم است که بواسطه «أمر» الهی، از «من» رهایی یافته است. لذا اولیاء الهی، پیوسته در قالب «أمر» هستند؛ یعنی از بین احکام خمسه (واجب، مستحب، مباح، مکروه، حرام) تنها به واجبات و مستحبات، متلبس می‌گردند. برای نمونه اگر کسبی دارن…
, ,

نبوت

استاد محمود امامی ؛ جایگاه فقدان نبوت است. لذا نَحس و بلاخیز است. هرجایگاهی که فاقد روح نبوت باشد، نحس و بلاخیز است. البته زمان و مکان، به خودی خود، نه نحس‌اند و نه سعد. اما اتفاقاتی که در آنها روی می‌دهد بدان‌ها رنگ می‌دهد و سبب نحسی یا سعد…
, ,

عمل خالص

استاد  محمود امامی ؛ **اگرعمل آدم برای اطاعت مولی بود، این عمل انسانی است و رشد انسانی دارد و اگرعمل برای خدا نبود یا یک ذرّه هوای نفس و میلش درآن دخالتی داشت، فایده نخواهد داشت.…
, ,

نیت خالص

استاد محمود امامی ؛ شستشویی کن آنگه به خرابات خرام / تا نگردد ز تو این دیر خراب، آلوده  شستشویی بکن یعنی نیتت را خالص کن و نیت پاک داشته باش خداوند فرمود: معرفت حاصل بشود و این معرفت اصل آدم است نه اینکه چیز دیگری برای آدم می آورد. همه چیزها…
استاد حسینی اوای توحید
,

در محضر حضرت علامه آیت الله حسن زاده آملی « روحی فداه »

آیت الله حسینی آملی : «روزی خدمت حضرت علامه آیت الله حسن زاده آملی – روحی فداه – بودم که شخصی اطلاعیه مجلس ترحیمی را آورد و به آقا داد. در آن اطلاعیه نوشته بود: « با نهایت تاثر و تاسف! فوت نا بهنگام فلانی را تسلیت عرض می کنیم». آقا فرمودند:…
,

کردار انسان

🔸آیت الله سید علی حسینی آملی: کردار انسان برای او مبدأ میل تعیین می کند، انسان براساس ملکاتی که در اثر اعمال در جان خود فراهم آورده مبدأ میل او مشخص می شود. آنان که از مظاهر عفاف و حجاب در رنجند از بس که به جان خود مصادیق خلاف آن را تزریق کرده ا…
,

مذمت نکردن مسلمان

☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌼 قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا معشر من اسلم بلسانه و لم یخلص الایمان الی قلبه لا تذموا المسلمین (کافی ج ۲ ص۲۶ ح ۲). ای گروه مردمان، هر فردی که به زبانش ایمان آورده است ولی ایمان خالص را به قلبش نرسانده است، مسلمان…