, ,

شرح ایه کلیمی

بسم الله الرحمن الرحیم

 و واعدنا موسی ثلاثین لیله واتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله وقال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی واصلح ولا تتبع سبیل المفسدین

و وبا موسی وعده کردیم , سی شب را و اتمامش کردیم با ده شب, پس تمام شد دیدار ربش با چهل شب و موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من باش میان قومم واصلاح کن واز راه مفسدین تبعیت نکن.

خداوند متعال با حضرت موس علیه السلام وعده سی شب گذاشت و واعدنا که اشاره به ما دارد, دلالت بر این میکند که خدا و جمیع قوای عالم با موسی وعده دارند, یعنی موسی با تمام شئون و قوای عالم وعده ملاقات دارد, به همین سبب فرمود وعده قرار دادیم ثلاثین لیله سی شب است که به عدد ماه هم هست . چنانچه لیله القدر برابر هزار ماه ذکر شده است.  لیله القدر خیر من الف شهر

اما چرا لیله وشب ونه روز؟

لیله در قرآن شاید به یک معنا, انسان قابل است که میتواند کامل بشود, همانطور که لیله قابلیت دارد که روز بشود . سلام هی حتی مطلع الفجر….

ثلاثین لیله همان سی شب وده شب دیگر که در سوره فجر ذکر شده والفجر ولیال عشر

والفجر ولیال عشر با واو قسم ذکر شده, یعنی آنقدر اهمیت دارد که خداوند متعال به آن ده روز قسم خورده است.

اربعین در شکل گیری شخصیت انسان وپیدا کردن اخلاص وفضائل یا ترک عادات ناپسند تاثیر زیادی دارد.

 من اخلص لله اربعین صباحا فقد جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه … پیامبر اکرم

اگر کسی چهل روز برای خدا خالص بشود خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری میفرماید.

اشاره ای به اهمیت اربعین شد والا این حدیت چهل صباح را میفرماید نه چهل لیل.

وچون این سه ماه حرام پشت سر هم واقع شده,ذی القعده و ذی الحجه و محرم…
این ایام ولیالی اهمیت فراوانی دارد.

حضرت موسی علیه السلام برای گرفتن الواح وفرامین الهی این چهل شب رابا خدا خلوت داشت ولکن تمام زحمات حضرت موسی را آن قوم یهود کافر بدنهاد بر باد دادند, البته خودشان بر باد رفتند والا حضرت موسی الواح وفرامین الهی را گرفته بود و وقتی قوم را در غیبت خود گوساله پرست دید از شدت عشق وغیرت الواح را رها کرد وبرادرش را مواخذه فرمود. … والقی الالواح واخذ براس اخیه یجره الیه قال ابن ام …. اعراف /۱۵۰

حضرت هارون در جواب موسی علیه السلام و ناراحتی حضرت فرمود:  ابن ام ,,, پسر مادر ..اینکه حضرت هارون خطاب به موسی علیه السلام میفرماید :  ابن ام ,,,,, شاید اشاره به همین است که من وتو از یک مادر هستیم. نمیفرماید یا اخی

ام همان اصل وریشه است, که کل فرع یرجع الی امه یا اصله, هردو از یک حقیقت بودند..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *