دستگاه تنفس

بسم الله الرحمن الرحیم
دستگاه تنفس

اشاره به حکمت نهفته در شش ها
امام صادق (علیه السلام ):
– به طبیب هندى -: قلب به شکل میوه صنوبر است ؛ زیرا وارونه است . یک سر قلب ، باریک قرار داده شده است تا لابه لاى ریه برود و با سردى آن خنک شود، مبادا که مغز از گرماى آن بسوزد. ریه ، دو پاره قرار داده شده است تا قلب ، در لابه لاى فشارگاه هاى آن قرار گیرد و با حرکت آن ، خنک شود.

الخصال : ص ۵۱۴ ح ۳.

امام صادق (علیه السلام ):
عقل از قلب است ، اندوه از جگر، نفس از ریه

کفایه الاثر: ص ۲۵۴
.
.
«چه چیزی هایی تنگی نفس می آورد؟»
الإمام الرضا علیه‏السلام :
الاِمتِلاءُ مِنَ البَیضِ المَسلوقِ یورِثُ الرَّبوَ وَالاِبتِهارَ .

امام رضا علیه‏السلام :
پُرخورى از تخم‏مرغ آب‏پَز ، نفسْ‏تنگى و نفس‏بُریدگى مى‏آورد .

فی بحارالأنوار : «والانبهار». وقال : الرَّبو – بالفتح‏- : ضیق النفس ، والبُهْر : نوع منه. وفی القاموس : هو انقطاع النفس من الإعیاء ، وقد انبهر. انتهى. وربّما یفرّق بین الربو والانبهار بأنّ الأوّل یحدث من امتلاء عروق الرئه ، والثانی من امتلاء الشرایین (بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۴۷ وص ۳۴۸).طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۲۸ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۱ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۳۴۶ گفتنى است در متن عربى واژه «ربو» و «ابتهار» و در بحار الأنوار «انبهار» آمده است . ربو ، عبارت از مطلقِ نفس‏تنگى است و بهر نیز خود ، نوعى از آن است . در قاموس آمده: آن ، عبارت است از بُریدن نفس که از خستگى حاصل آید ، مطاوع آن ، انبهار است. ممکن است میان «ربو» و «انبهار» ، این‏گونه تفاوت گذارده شود که ربو ، از پُرى عروق ریه حاصل مى‏آید و دیگرى از پُرشدگى شریان‏ها

عنه علیه‏السلام :
کَثرَهُ أکلِ البَیضِ وإدمانُهُ یورِثُ الطُّحالَ ، ورِیاحا فی رَأسِ المَعِدَهِ ، وَالاِمتِلاءُ مِنَ البَیضِ المَسلوقِ یورِثُ الرَّبوَ وَالاِبتِهارَ .

امام رضا علیه‏السلام :
تخم مرغِ بسیار خوردن و معتاد شدن به آن ، بیمارى سِپُرز مى‏آورد و ایجادکننده بادهایى در سرِ معده است ، و زیاد خوردن تخم‏مرغ آب‏پز ، نفَس‏تنگى و نفَس‏بریدگى مى‏آورد .

فی بحار الأنوار : «والانبهار». مرّ معنى الربو والابتهار فی صفحه ۲۱۳ .طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۲۸ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۱ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۲۳۰

«درمان تنگی نفس »

سفارش مفاتیح به خوردن ادرار شتر!
*این ایرادی که در سایت ها از مفاتیح می گیرند در حاشیه ی آن (باقیات صالحات)، باب ششم است که در فهرست، عنوان «دواء تنگی نفس و سرفه» دارد. عبارت چنین است:
«بیست و یکم ـ در حدیث است که مفضل بخدمت حضرت صادق(ع) شکایت کرد از تنگی نفس و گفت: اندک راهی که می روم نفسم تنگ می گیرد و می نشینم. فرمود که: بول شتر بخور تا ساکن شود.»
درمان با ادرار شتر و حتی بدتر از آن، چه ایرادی دارد؟ اگر ادرار شتر برای درمان بیماری رنج آور آسم مفید باشد، کدام انسان عاقلی زیر بار خوردن آن نمی رود؟
گویا نویسنده ی مفاتیح حدیث زیر را خلاصه کرده. متن کامل روایت چنین است:
المفضّل: سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ(ع) قُلتُ: یَابنَ رَسولِ اللّهِ، إنَّهُ یُصیبُنی رَبوٌ شَدیدٌ إذا مَشَیتُ، حَتّى لَرُبَّما جَلَستُ فی مَسافَهٍ ما بَینَ داری ودارِکَ فی مَوضِعَینِ.
قالَ: یا مُفَضَّلُ، اشرَب لَهُ أبوالَ اللِّقاحِ.
قالَ: فَشَرِبتُ ذلِکَ فَمَسَحَ اللّهُ دائی. (طبّ الأئمّه، ص ۱۰۳ و بحار الأنوار، ج ۶۲، ص ۱۸۲، ح ۵)
مفضّل می گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: اى پسر پیامبر خدا! هنگام راه رفتن، نفس تنگىِ شدیدى مرا مى آزارد تا جایى که گاه در فاصله میان خانه ی خود و خانه ی شما، دوبار مى نشینم.
فرمود: اى مفضّل! براى این عارضه، ادرار شتر شیرده بخور.
من از آن خوردم و خداوند، بیمارى ام را زدود.

در خور ذکر است که سفارش امام صادق(ع) به خوردن ادرار شتر برای درمان آسم به معنای این نیست که هرکس دچار این بیماری بود با خوردن ادرار شتر شیرده درمان شود. چه بسا شرایط جسمی و سنّی مفضل اقتضای چنین دارویی را داشته و روشن است که یک دارو برای همه ی بیماران تجویز نمی شود.

آنچه براى درمان ذات الجنب سودمند است

صحیح البخارى :
– به نقل از ام قیس -: همراه با یکى از کودکانم و در حالى که به سبب گلو درد، کام وى را با انگشت فشرده بودم ، بر پیامبر خدا وارد شدم . فرمود: ((چرا کام کودکان خود را چنین مى فشرید و بالا مى آورید؟ بر شما باد که از این عود هندی بهره برید. در این چوب ، هفت درمان است که یکى از آنها (درمان ذات الجنب است

عود هندى : گفته اند همان بستک دریایى است . همچنین گفته اند: عودى است که براى خوش بو کردن ، دود مى کنند (النهایه : ج ۳ ص ۳۱۷)
ذات الجنب : درد پهلو، برسام ، نوعى بیمارى پهلو، د

طب اسلامی احادیث پزشکی, [۱۴٫۱۱٫۱۵ ۰۶:۳۹]
[Forwarded from فخریان]
رد و آماس پهلو، ورم حاد مولم در نواحى صدر، ورم حجاب مستبطن ، دردى است به دنده ها به سرفه و تب ، سینه پهلو، ورم حاد مولم که در نواحى سینه پیدا شود که قسمتى از آن را ((شوصه ))، قسمتى را ((برساما)) و قسمتى را ((ذات الجنب ساده )) گویند (لغت نامه دهخدا: ج ۷ ص ۱۰۰۸۵).

– صحیح البخارى : ج ۵ ص ۲۱۵۹ ح ۵۳۸۳.

سنن الترمذى :
– به نقل از زید بن ارقم -: پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) به ما فرمود: ((ذات الجنب را با بستک دریایى و روغن زیتون ، درمان کنیم )

سنن الترمذى : ج ۴ ص ۴۰۷ ح ۲۰۷۹.

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ):
هر کس سداب بخورد و بر آن بخوابد، از سرگیجه و ذات الجنب ، ایمن باشد.

طب النبى (صلى الله علیه و آله و سلم ): ص ۱۱.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *