تفسیر انفسی

تفسر انفسی علامه طبا طبایی رضوان الله  تعالی
آیات ۱۴۲-۱۵۱ بقره قسمت چهارم
بخش دوم ۵⃣

و در تفسیر عیاشى از امام باقر (علیه السلام ) روایت کرده که در ذیل آیه ((فول وجهک شطر المسجد الحرام )) الخ ، فرموده : رو بقبله نماز بخوان و در نماز رو از قبله برمگردان که نمازت باطل میشود چون خداى سبحان به رسول گرامیش فرمود در نماز واجب باید حتما رو بقبله نماز بخوانى ، ((فول وجهک شطر المسجد الحرام ، و حیث ما کنتم فولوا وجوهکم شطره )).
مؤلف : روایات در این باره که آیه شریفه راجع بخصوص نماز واجب است بسیار زیاد است .

و در تفسیر قمى از امام صادق (علیه السلام ) روایت آورده که در تفسیر آیه ((الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه )) الخ ، فرموده : این آیه درباره یهود و نصارى نازل شد، خداى تعالى در آن مى فرماید: (آنهائى که کتابشان دادیم ، او را مى شناسند – یعنى رسول خدا را – همانطور که فرزندان خود را مى شناسند) و این بدان جهت است که خداى عز و جل در تورات و انجیل و زبور، صفات رسول خدا (ص ) و صفات اصحابش و مهاجرتش را ذکر کرده بود

و همان را در قرآن حکایت کرده ، که ((محمد رسول اللّه ، و الذین معه اشداء على الکفار، رحماء بینهم ، تریهم رکعا سجدا، یبتغون فضلا من اللّه و رضوانا، سیماهم فى وجوههم من اثر السجود، ذلک مثلهم فى التوریه ، و مثلهم فى الانجیل ))، (محمد (ص ) فرستاده خداست و کسانى که مصاحب او هستند بر کفار دشمنانى بیرحم ، و در بین خود مهربانان هستند، ایشان را مى بینى که همواره در رکوع و سجودند و همه در پى بدست آوردن فضل خدا و خشنودى اویند، نشانه هاشان از اثر سجده در پیشانى نمایان است ، این است مثل آنان در تورات و همین است مثل آنان در انجیل ).

پس صفات رسول خدا (ص ) و اصحابش در تورات بوده ووقتى خدا او را مبعوث فرمود، اهل کتاب او را شناختند، همچنان که خود قرآن مى فرماید: ((فلما جاءهم ما عرفوا کفروا به )).
مؤلف : نظیر این روایت در کافى از على (علیه السلام ) نقل شده است . و در اخبار بسیارى از طرق شیعه آمده : که آیه : ((اءینما تکونوا یاءت بکم اللّه جمیعا) الخ ، درباره اصحاب قائم (علیه السلام ) نازل شده و در بعضى از آنها آمده : که این از باب جرى و تطبیق است .

و در حدیثى از طرق عامه در ذیل جمله ((و لاتم نعمتى علیکم ))، از على (علیه السلام ) آمده که فرمود: تمامیت نعمت این است که انسان با داشتن اسلام بمیرد.
ترجمه تفسیر المیزان جلد ۱ صفحه : ۵۰۲

و باز در حدیثى از طرق آنان آمده :
که تمامیت نعمت به این است که آدمی داخل بهشت شود.

#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره

🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸

🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺

▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۰۶٫۱۲٫۱۶ ۰۳:۵۲]
آیات ۱۴۲-۱۵۱ بقره قسمت چهارم
بخش سوم ۲⃣

● بحث علمى (درباره یافتن جهت قبله و تاریخچه آن )

آنگاه این حساب را بوسیله دائره هندیه براى تمامى افق ها و شهرهاى مسلمان نشین ترسیم کردند، (به این صورت که یا در اول بهار و یا در اول پائیز که دو نقطه اعتدالى است در هر افقى دائره اى در زمین مسطح رسم کردند و محورى و یا به عبارتى شاخصى در وسط آن دائره کوبیدند، صبح که آفتاب طلوع کرد سایه شاخص از دائره بیرون بود، ایستادند تا با بالا آمدن آفتاب و کوتاه شدن سایه آن نقطه اى را که سایه از آن نقطه وارد دائره مى شود معین کنند و همچنین آن نقطه اى را که در بعد از ظهر سایه از دایره بیرون مى رود معین کنند، سپس با خطى مستقیم این دو نقطه را بهم وصل کردند که یکسرش مشرق افق را نشان میداد و سر دیگرش مغرب افق را، در نتیجه دائره به دو نیم دائره تقسیم شد،

خط دیگرى عمود بر آن خط ترسیم کردند که یکسرش نقطه جنوب را نشان میداد و سر دیگرش نقطه شمال را، و این خط را نصف النهار آن افق می نامیدند، و معلوم است که فاصله میان هر یک از این چهار نقطه نود درجه است ، و فرض کنید شهرى که این دائره (که آن را دائره هندیه مى نامیدند) ترسیم شده ، سى درجه با خط استوا فاصله داشته باشد، در این صورت اگر سکنه این شهر در موقع نماز سى درجه از نود درجه را از جنوب بطرف مغرب برگردند، درست رو به قبله ایستاده اند، (مترجم ).

سپس براى اینکه این کار را بسرعت و آسانى انجام دهند، قطب نما را یعنى عقربه مغناطیسى معروف به حک را بکار بستند، چون این آلت با عقربه خود جهت شمال و جنوب را در هر افقى که بکار رود معین میکند و کار دائره هندیه را به فوریت انجام میدهد و در صورتیکه ما مقدار انحراف شهر خود را از خط استوا بدانیم ، بلافاصله نقطه قبله را تشخیص ‍ میدهیم .

لکن این کوششى که علماى ریاضى مبذول داشتند هر چند خدمت شایان توجهى بود – و خداوند جزاى خیرشان مرحمت فرماید -، ولکن از هر دو طریق یعنى هم از طریق قطب نما و هم از راه دائره هندیه ناقص بود که اشخاص را دچار اشتباه مى کرد.

اما اول براى اینکه ریاضى دانان اخیر متوجه شدند که ریاضى دانان قدیم در تشخیص طول شهر دچار اشتباه شده اند، و در نتیجه حسابى که در تشخیص مقدار انحراف و در نتیجه تشخیص قبله داشتند، در هم فرو ریخت .
توضیح اینکه براى تشخیص عرض مثلا تهران از خط استوا، و محاذات آن با آفتاب در فصول چهارگانه ، طریقه شان اینطور بود که فاصله قطب شمالى را با خط استواء معین نموده و آن را درجه بندى مى کردند آنگاه فاصله شهر مورد حاجت را از خط استوا به آن درجات
معین نموده ، مثلا مى گفتند فاصله تهران از جزائر خالدات ۸۶ درجه و ۲۰ دقیقه می باشد و عرض آن از خط استوا سى و پنج درجه و ۳۵ دقیقه (نقل از کتاب زیج ملخص تألیف میزابى ) گو اینکه این طریقه به تحقیق و واقع نزدیک بود،
ترجمه تفسیر المیزان جلد ۱صفحه : ۵۰۴

#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره

🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸

🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺

▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۰۶٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۱۹]
#جایگاه_علم

■○هم از زبان ائمه ما علیهم السلام , روایت شده است , و هم از زبان حضرت عیسى علیه السلام , باین مضمون که نگوئید علم در دل زمین است چه کسى مى تواند زمین را بکاود تا به علم برسد , و نگوئید علم درآنسوى دریاها است چه کسى مى تواند این اقیانوسها را سیر کند تا در آنطرف دریاها به علم دست بیابد , و نگوئید علم در آسمانها است چه کسى مى تواند صعود کند , بالا برود تا به علم برسد

■○علم در ذات شما عجین شده است
علم را از #نهاد خودتان بجوئید , علم را از #کانال_وجودى_خویش تحصیل کنید
به چه نحو ؟

■○فرمودند به #آداب_الهى_متأدب بشوید تا از #شش_جهت_ذات شما علم بجوشد که غرق در علم بشوید.

■○ #سیر_انفسى بنمائید , #پاسبان_حرم_دل باشید , امام صادق علیه السلام فرمود:
☑️ القلب #حرم_الله فلا تسکن فى حرم الله غیرالله

■○ #استقامت در کار داشته باشید

■○همان مثال انگشت ذغال در جوار آتش است تا استعداد و قابلیتى پیدا کنید , که , یکاد زیتها بضى ولولم تمسسه نار
و به محض اینکه نار به او مس نموده است ,نور على نور یهدى الله لنوره من یشاء

■○انسان بر اثر #مصاحبت و #مجاورت با #ملکوت_عالم ملکوتى مى شود , و ملکوت یک #پارچه_نور است

☑️آنگاه به بیان مبارک حضرت وصى , امام امیرالمؤمنین على علیه السلام :
المؤمن یتقلب فى #خمسه من النور : #مدخله_نور , و #مخرجه_نور , و #علمه_نور , و#کلامه_نور , و #منظره_یوم_القیامه_الى_النور

■○چنین انسان #دهنش و #سخنش و #ورود و #خروجش و #برزخ و #قیامتش , و همه #اطوار و #شئون_وجودش , نور مى شود . و #مظهر_تام_حقیقت( الله نور السموات والارض ) , مى گردد..

#مجموعه_مقالات
حضرت علامه حسن زاده

@mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۰۷٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۰۸]
آیات ۱۴۲-۱۵۱ بقره قسمت چهارم
بخش سوم۳⃣

● بحث علمى (درباره یافتن جهت قبله و تاریخچه آن )

ولکن طریقه تشخیص طول شهرها طریقه اى درست و نزدیک به تحقیق نبود چون همانطور که در بیان مترجم گذشت عبارت از این بود که مسافت میانه دو نقطه از زمین را که در حوادث آسمانى مشترک بودند،

(اگر آفتاب مى گرفت در هر دو جا در یک زمان مى گرفت ، و اگر حوادث دیگرى رخ میداد، در هر دو نقطه رخ میداد) معین میکردند و آنرا با مقدار حرکت حسى آفتاب و یا به عبارتى با ساعت ضبط مینمودند آنگاه مى گفتند: مثلا طول شهر تهران فلان درجه و… دقیقه است و چون در قدیم وسائل تلفن و تلگراف و امثال آن در دست نبود، لذا اندازه گیرى هاى قدیم دقیق نبود

و بعد از فراوان شدن این وسائل و همچنین نزدیک شدن مسافت ها بوسیله هواپیما و ماشین این مشکل کاملا حل شد، و در این هنگام بود که شیخ فاضل و استاد شهیر ریاضى ، مرحوم سردار کابلى براى حل این مشکل کمر همت بست و انحراف قبله را با اصول جدید استخراج نموده ، رساله اى در این باره بنام (تحفه الاجله فى معرفه القبله )، در اختیار همگان گذاشت ،
و این رساله کوچکى است که در آن طریقه استخراج قبله را با بیان ریاضى روشن ساخته ، و جدولهائى براى تعیین قبله هر شهرى رسم کرده است .

و از جمله رموزی که وى موفق به کشف آن گردید – و خدا جزاى خیرش دهد – کرامت و معجزه باهره اى بود که براى رسول خدا (ص ) در خصوص قبله محرابش در مسجد مدینه اثبات و اظهار کرد.
توضیح اینکه مدینه طیبه بر طبق حسابى که قدماء داشتند در عرض ۲۵ درجه خط استوا، و در طول ۷۵ درجه و ۲۰ دقیقه قرار داشت و با این حساب محراب مسجد النبى در مدینه رو بقبله نبود، (و چون ممکن نبوده رسول خدا (ص ) در ایستادن بطرف قبله و بناى مسجد رو به آنطرف اشتباه کند)، لذا ریاضى دانان همچنان درباره قبله بحث مى کردند، و اى بسا براى این انحراف وجوهى ذکر مى کردند که با واقع امر درست در نمى آمد.

ولکن مرحوم سردار کابلى این معنا را روشن ساخت که محاسبات دانشمندان اشتباه بوده ، چون مدینه طیبه در عرض ‍ ۲۴ درجه و ۵۷ دقیقه خط استوا، و طول ۳۹ درجه و ۵۹ دقیقه آخرین نقطه نیم کره شرقى قرار دارد و روى این حساب محراب مسجد النبى درست رو بقبله واقع میشود، آن وقت روشن شد در قرنهاى قبل که اثرى از این محاسبات نبود و در حالی که آن جناب در نماز بود، وقتى بطرف کعبه برگشت درست بطرفى برگشته که اگر خطى موهوم از آن طرف بطرف کعبه کشیده میشد به خود کعبه برمیخورد، و این خود کرامتى باهر و روشن است (صدق اللّه و رسوله ).
ترجمه تفسیر المیزان جلد ۱ صفحه : ۵۰۵

#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره

🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸

🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺

▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۶٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۱۰]
#حدیث

‌ □●حماد بن عیسی از #حضرت_صادق (علیه السلام) نسبت به #بهترین_عمل در روز #جمعه پرسید ؟

☑️حضرت فرمودند : یکصد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد بعد از عصر ،

□●و هر چه بیشتر صلوات بفرستی فضیلت آن بیشتر می گردد.

#المحاسن ج ۱ ص ۵۹ #وسائل_الشیعه ج ۷ ص ۳۹۹ #جامع_الاخبار ص ۱۶۱

@mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۶٫۱۲٫۱۶ ۲۳:۴۸]
■□ روزی پیامبر صلّی الله علیه و اله، برای اقامه ی نماز جماعت از کوچه به سمت مسجد عبور می کردند که به تعدادی بچه، برخورد نمودند که در کوچه مشغول بازی بودند. بچه ها از حضرت (صلی الله علیه وآله) خواستند که با آن ها بازی کنند،ایشان هم پذیرفتند و مشغول بازی با بچه ها شدند. اذان گفته شد و مدتی مؤمنین در صفوف جماعت مسجد، منتظر آمدن #پیامبر (صلی الله علیه وآله) بودند، ولی بچه ها حضرت را رها نکردند.

■□وقتی اصحاب مشاهده کردند که حضرت تشریف نیاوردند،از مسجد بیرون آمدند و برای پیدا کردن حضرت (صلی الله علیه وآله) به راه افتادند تا اینکه دیدند، بچه ها مشغول بازی با حضرت هستند و ایشان را رها نمی کنند. پیش آمدند و ازپیامبر تقاضا کردند به مسجد تشریف بیاورند.

■□حضرت (صلی الله علیه وآله) فرمودند: ببینید بچه ها حاضرند من را به شما بفروشند؟ بالاخره بچه ها راضی شدند با گرفتن تعدادی گردو دست از حضرت بردارند. پیامبر(صلی الله علیه وآله) یکی از صحابه را به منزلشان فرستادند تا آن تعداد گردو را بیاورد و بالاخره بچه ها به قیمت چند گردو حضرت را فروختند و ایشان همراه اصحاب، راهی مسجد شدند.

■□ مواظب باشیم ما هم مثل آن بچه ها، خدا و پیامبر و ائمه علیه السّلام را به چند گردو نفروشیم.
#یاعلی

#مصباح_الهدی_صفحه_٢٨٧

@mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۷٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۱۴]
آیات ۱۵۳-۱۵۷ بقره قسمت اول
بخش چهارم

● دعوت مسلمانان بر استعانت از صبر و صلاه بر هنگام بلا

و سخن کوتاه اینکه در آیات مورد بحث بطور اشاره خبر میدهد: که چنین محنتى و بلائى رو به آمدن است ، چون در آیات ، سخن از قتال و جهاد در راه خدا کرده چیزى که هست این بلا را بوصفى معرفى کرده که دیگر چون سایر بلاها مکروه و ناگوار نیست و صفت سوئى در آن باقى نمانده و آن اینست که این قتال مرگ و نابودى نیست ، بلکه حیات است و چه حیاتى !!

پس این آیات مؤمنین را تحریک مى کند که خود را براى قتال آماده کنند و به ایشان خبر میدهد که بلا و محنتى در پیش دارند، بلائى که هرگز به مدارج تعالى و رحمت پروردگارى و به اهتداء، به هدایتش نمى رسند، مگر آنکه در برابر آن صبر کنند و مشقت هایش را تحمل نمایند، و به ایشان این حقیقت را تعلیم میدهد که باید براى رسیدن به هدف از قتال استمداد بگیرند، مى فرماید: از صبر و نماز استعانت بجوئید،

از صبر که عبارتست از خوددارى از جزع و ناشکیبائى و از دست ندادن امر تدبیر، و از نماز که عبارت است از توجه بسوى پروردگار و انقطاع بسوى کسی که همه امور بدست او است ، آرى ((ان القوه لله جمیعا))، (نیرو همه اش از خداست ).
((یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلوه ان اللّه مع الصابرین )) در معناى صبر و صلاه در ذیل آیه : ((و استعینوا بالصبر و الصلوه ، و انها لکبیره الا على الخاشعین ))،
ترجمه تفسیر المیزان جلد ۱ صفحه : ۵۱۸

#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره

🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸

🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺

▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۷٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۳۳]
آیات ۱۵۳-۱۵۷ بقره قسمت اول
بخش پنجم

● صبر و نماز و تأکید فراوان خداوند در قرآن بر تمسک بر آن دو

پاره اى مطالب گفته شد، در اینجا نیز میگوئیم : صبر از بزرگترین ملکات و احوالى است که قرآن آن را ستوده و مکرر امر بدان نموده است ، تا بجائى که قریب به هفتاد مورد شده ، حتى درباره اش فرموده : ((ان ذلک من عزم الامور))، (این صبر از کارهاى بس مهم است )
و نیز فرموده : ((و ما یلقیها الا الذین صبروا و ما یلقیها الا ذوحظ عظیم ))، (این اندرز را نمی پذیرد مگر کسانی که صبر کنند و نمى پذیرد، مگر صاحب بهره اى عظیم )
و نیز فرموده : ((انما یوفى الصابرون اجرهم بغیر حساب ))، (تنها صابرانند که بدون حساب اجرشان بتمام داده میشود).

و اما ((صلوه )) درباره آن همین قدر میگوئیم : که نماز از بزرگترین عبادتهائى است که قرآن بر آن تأکید بسیار دارد، حتى درباره اش فرموده : ((ان الصلوه تنهى عن الفحشاء و المنکر))، (نماز انسان را از فحشاء و منکر باز میدارد)، و در قرآن کریم درباره هر امرى سفارش مى کند، در صدر آن و در اولش نماز را بیاد مى آورد.

خداى سبحان صبر را چنین توصیف کرده که خدا با صابران است که داراى این صفتند، و اگر در آیه مورد بحث تنها صبر راتوصیف کرد و از نماز چیزى نفرمود، با اینکه در آیه : ((و استعینوا بالصبر و الصلوه و انها لکبیره )) الخ نماز را توصیف کرده ، بدین جهت بود که مقام آیات مورد بحث مقام برخورد با مواقف هول انگیز و هماوردى با شجاعان است و در این مقام اهتمام ورزیدن به صبر مناسب تر است ، بخلاف آیه سابق ، و باز به همین جهت در آیه مورد بحث فرمود: ((ان اللّه مع الصابرین ))، و نفرمود: ((ان اللّه مع المصلین )).

و اما اینکه فرمود: خدا با صابران است این معیت غیر آن معیتى است که در آیه : ((و هو معکم اینما کنتم ))، (او با شماست هر جا که باشید)، آمده ، براى اینکه معیت در آیه سوره حدید معیت احاطه و قیمومت است ، میخواهد بفرماید: خدا بر همه شما احاطه دارد و قوام ذات شما به او است ، بخلاف معیت در آیه مورد بحث که بمعناى یارى کردن صابران است میخواهد بفرماید (الصبر مفتاح الفرج صبر کلید فرج خدائى و یارى اوست ).

#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره

🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸

🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺

▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۷٫۱۲٫۱۶ ۰۷:۰۷]
#حتما_حرفمان_را_از_سه_صافی_عبور_دهیم

■○شخصی نزد همسایه‌اش رفت و گفت:“گوش کن، می‌خواهم چیزی برایت تعریف کنم.

■○دوستی به تازگی در مورد تو می‌گفت…”

■○همسایه حرف او را قطع کرد و گفت:
“قبل از اینکه تعریف کنی، بگو آیا
حرفت را از میان #سه_صافی گذرانده‌ای یا نه؟

■○”گفت: “کدام سه صافی؟”

☆●☆اول از میان صافی #واقعیت.

■○آیا مطمئنی چیزی که تعریف می‌کنی واقعیت دارد؟

■○گفت: “نه… من فقط آن را شنیده‌ام. شخصی آن را برایم تعریف کرده است.”

☆●☆سری تکان داد و گفت:“پس حتما آن را از میان صافی دوم یعنی #خوشحالی گذرانده‌ای.

■○یعنی چیزی را که می‌خواهی تعریف کنی، حتی اگر واقعیت نداشته باشد، باعث خوشحالی‌ام می‌شود.”

■○گفت: “دوست عزیز، فکر نکنم تو را خوشحال کند.”

☆●☆بسیار خوب، پس اگر مرا خوشحال نمی‌کند، حتما از صافی سوم، یعنی #فایده، رد شده است.

■○آیا چیزی که می‌خواهی تعریف کنی، برایم مفید است و به دردم می‌خورد؟

■○نه، به هیچ وجه!

■○همسایه گفت:

☆●☆“پس اگر این حرف، نه واقعیت دارد، نه خوشحال‌ کننده است و نه مفید، آن را پیش خود نگهدار و سعی کن خودت هم زود فراموشش کنی.”☆●☆
#یاعلی

@mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۸٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۰۹]
آیات ۱۵۳-۱۵۷ بقره قسمت اول
بخش ششم

● نظر جمعى مفسرین درباره زنده بودن شهدا

((و لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل اللّه اموات بل احیاء، و لکن لا تشعرون )) بعضى از مفسرین چه بسا گفته باشند: که خطاب (نگوئید) به مؤمنین است که به خدا و رسول و روز جزا ایمان دارند و معتقدند که بعد از زندگى دنیا زندگى دیگرى هست و دیگر از چنین کسانى تصور نمى رود که بگویند: آنهائى که در راه خدا کشته شده اند بکلى از بین رفته اند،
ترجمه تفسیر المیزان جلد ۱ صفحه : ۵۱۹

با اینکه دعوت حقه دین را اجابت کرده اند و آیات بسیارى از قرآن را که درباره معاد صحبت مى کند شنیده اند.
علاوه بر اینکه آیه شریفه سخنش درباره عموم مردم نیست بلکه براى خصوص شهداء که در راه خدا کشته شده اند، خبر از زندگى بعد از مرگ میدهد و این خبر را به مؤمنین که هنوز شهید نشده اند و به همه کفار میدهد،

با اینکه زندگى بعد از مرگ اختصاص به شهیدان ندارد، و شهید و مؤمن غیر شهید، و کفار، همه این زندگى را دارند پس باید گفت : منظور از زندگى بعد از شهادت این است که نام شهید زنده میماند و در اثر مرور زمان ذکر جمیلش کهنه نمیشود، این نظریه جمعى از مفسرین است و ما باین تفسیر چند اشکال داریم :

#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره

🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸

🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺

▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۸٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۱۰]
آیات ۱۵۳-۱۵۷ بقره قسمت اول
بخش هفتم

●چند اشکال بر این نظر

اول اینکه این حیاتى که شما آیه را با آن معنا کردید، جز یک گول زننده چیز دیگرى نیست ، و اگر پیدا شود تنها در وهم پیدا مى شود نه در خارج ، حیاتى است خیالى که بغیر از اسم ، حقیقت دیگر ندارد و مثل چنین موضوع وهمى ، لایق به کلام خداى تعالى نیست ، خدائی که جز بحق دعوت نمى کند، و می فرماید: ((فماذا بعد الحق الا الضلال ))، (بعد از حق غیر از ضلالت چه مى تواند باشد)، آن وقت چگونه به بندگانش مى فرماید: در راه من کشته شوید و از زندگى چشم بپوشید تا بعد از مرگ مردم بشما بگویند (چه مرد خوبى بود)؟.

و اگر شنیده اید که ابراهیم (علیه السلام ) از خداى تعالى درخواست کرده که : ((و اجعل لى لسان صدق فى الاخرین ))، منظورش ذکر خیر آیندگان نبوده ، بلکه منظورش این بوده که دعوت حقه اش در انسان هاى آینده نیز باقى باشد و لسان صادقش همواره گویا بماند، نه اینکه بعد از او ذکر خیرش را بگویند و بس .

بله این سخن دل خوش کننده و باطل و وهم کاذب ، با منطق مردمى مادى و طبیعى مسلک ، جور در مى آید، براى این که آنها نفوس را هم مادى مى دانند و معتقدند وقتى انسان مرد بکلى باطل و نابود مى شود و اعتقادى به زندگى آخرت ندارند.

از سوى دیگر احساس کردند که انسان بالفطره احتیاج دارد به اینکه در راه امور مهمه قائل به بقاء نفوس و تأثرش ‍ بسعادت و شقاوت بعد از مردن ، بوده باشد، چون رسیدن و ارتقاء به هدف هاى بلند، فداکارى و قربان شدن لازم دارد، مخصوصا هدف هاى بسیار مهم که بخاطر آن باید اقوامى کشته شوند تا اقوامى دیگر زنده بمانند.

و اگر بنا باشد هر کس بمیرد نابود شود، دیگر چه کسى خود را فداى دیگران مى کند و چه داعى دارد کسى که معتقد به موت و فوت است ،
ترجمه تفسیر المیزان جلد ۱ صفحه : ۵۲۰

ذات خود را باطل کند تا ذات دیگران باقى بماند، نفس خود را از زندگى محروم سازد تا دیگران زنده بمانند. لذائذ مادى را که میتواند از راه جور و زندگى جابرانه بدست آورد، از دست بدهد، تا دیگران با داشتن محیطى عادلانه از آن لذائذ بهره مند شوند؟

#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره

🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸

🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺

▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۸٫۱۲٫۱۶ ۰۴:۲۴]
☑️پرسش و پاسخ ۴۶

□●پرسش شما: آیا فایده امثال گالیله و ادیسون از پیامبران بیشتر نیست؟! پیامبران به غیر از چند معجزه چه آوردند؟

☑️پاسخ عمومی:

□●بر اساس شواهد تاریخی انبیا تا می توانستند از آوردن معجزه خودداری می کردند. مگر انکه اصرار مردم به اوج می رسید و یا واقعا ضرورتی حس میکردند.

□●معجزه انبیا دو گونه است. معجزه قولی و معجزه فعلی.
معجزه فعلی مانند شکافتن دریا و ماه و کوه و … با صرف یک توجه و بدون استفاده از هیچ ابزاری است.
اما معجزه قولی از جنس علم و دانش است و برای خواص است نه عوام.
پس برای فهم مقامات انبیا باید به معجزات قولی انها توجه کنیم.
انبیا تلاش میکردند اندیشه بشر را شکوفا کنند.

○ ای برادر تو همه اندیشه ای
○ما بقی تو استخوان و ریشه ای

□●انبیا تمام هم و غمشان دعوت به سوی تحصیل علم و دانش و شکوفایی اندیشه بشری بوده است.
اگر در طول زندگانی یک پیامبر گاهی معجزه فعلی هم از وی صادر میشده برای عوام الناس بوده ورنه اهل علم، اهل شنیدن حرف و تحصیل کلام اند. ان ها به دنبال معرکه گیری و شعبده بازی نیستند.
□●فعل انبیا انقدر در طول تاریخ تاثیر گذار بوده که جمعیت مسلمان ها یک و نیم میلیارد نفر است و جمعیت مسیحیان بیش از دو میلیارد نفر و جمعیت یهودیان چندین میلیون نفر و …
میبینید که چندین میلیارد نفر مستقیما تابع کیش انبیا اند.
□●اگر فعل این حضرات بی تاثیر بوده چطور می شود اکثر مردم جهان تابع کیش انبیا باشند مستقیما و میلیون ها نفر غیر مستقیم از تعالیم انبیا تاثیر گرفته باشند؟
□●اینکه نبی را با امثال گالیله و نیوتون مقایسه کنیم از سر جهل است.
این جهل است که انسان کامل را با یک دانشمند قیاس کنیم. پیامبر کسی است دانشمند پرور است. از برکت تلاش علمی دینی انبیا هزاران دانشمند طراز اول در جهان به وجود امدند.

□●دقت شود که صد ها سال کشور های اسلامی مهد علم بودند، زبانشان زبان بین المللی بود و شیمی و فیزیک و نجوم و ناوبری و اپتیک و همه علوم امروزی ریشه در تلاش های علمی آن ها دارد.
اگر فلان دانشمند فضاپیما می سازد رسول الله آدم می سازد. آدمی که با یک توجه طی عوالم وجود می نماید.
اگر فلان اندیشمند قطار و هواپیمای مسافر بری میسازد انبیا قدرت های روحانی انسان را شکوفا میکردند که کمترین ان طی الارض است.
□●مقایسه میان انبیا و دانشمندان قیاس مع الفارق است. آن کجا و این کجا.
#پرسش_و_پاسخ
#بانک_جامع پاسخ به سوالات و شبهات…

@mohamad_hosein_tabatabaei

کیش مهر «درمحضرعلامه سید محمد حسین طباطبایی», [۱۸٫۱۲٫۱۶ ۲۳:۲۹]
#بگو!

●□●در بسیاری از آیات و روایات سخن از «گفتن» آمده است. مثلا گفته شده هر کس بگوید لا اله الا الله، رستگار می گردد یا اینکه هر کس فلان جمله و یا فلان ذکر را بگوید بهشت بر او واجب می شود و یا حاجتش روا می گردد.

●□●خیلی ها می پرسند که چرا در این دسته از آیات و روایات تنها سخن از « گفتن» آمده است و نگفته است بگویید و عمل کنید؟!

●□●بهترین پاسخ برای این سوال را در قرآن کریم یافته ام. قران کریم می فرماید :یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ. اى کسانى که ایمان آورده‏ اید، چرا چیزى میگویید که انجام نمی‏دهید؟

●□●در دین مبین اسلام #گفتن بدون #عمل اصلا گفتن نیست. گفتنی را اسلام گفتن می داند که همراه با عمل و از سر صداقت و خلوص باشد. کسی که چیزی را بگوید و قصد عمل نداشته باشد و یا صرفا لقلقه زبان باشد در صریح ایه قران مورد بازخواست قرار گرفته است.

●□●خداوند خطاب به کسانی که سخنی را میگویند که #عمل در ان نیست می فرماید: کبرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ. خداوند سخت به خشم می آید که چیزی بگویید و به جای نیاورید.

●□●از همین رو است است که در قران می بینیم که گفته است « قل». هر جا در آیات و روایات دیدید که واژه « قل» آمده در دلش #عمل_کردن نیز نهفته است.
#اللهم_ارزقنا_قرآن

@mohamad_hosein_tabatabaei

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *